Марія Ґрація Бартоліні
https://orcid.org/0000-0001-8181-5364
Монографії:
Пізнай самого себе. Неоплатонічні джерела в творчості Г. С. Сковороди. Київ: Академперіодика, 2017. 157 с.
Статті:
- «Я» зависле між Буттям і Нічим: маскулінність і об’єктифікація в ранній поезії Юрія Тарнавського (1953-1956) // Перехресні стежки українського маскулінного дискурсу. Київ, 2015. С. 222-233.
- A Linguistic Analysis of the First and Second Redactions of H.S. Skovoroda’s Dialogue Narkiss: from a Local to a Supernational Perspective // Wiener Slavistischer Jahrbuch. 2015. Vol. 2. P. 26-48.
- From Icon to Emblem: the relation of word and image in Lazar Baranovych’s Truby sloves propovidnykh na narochityia dni prazdnikov (1674) // Slavonic and East European Review. Spring 2016. Vol. 96, 1. P. 201-242.
- «Manlier than many men». Images of Female Sanctity in Simeon Polotskii’s Court Sermons // Studi Slavistici. 2016. Vol.13. P. 59-88.
- The Discourse of Martyrdom in Late 17th-century Ukraine. The «passion sufferers» Boris and Gleb in the Homilies of Antonii Radyvylovs’kyi and Lazar Baranovych // Zeitschrift für Slawistik. 2016. Vol. 61, 3. P. 499-527.
- «Judging a book by its cover»: Meditation, Memory and Invention in Seventeenth-century Ukrainian Title Pages // Canadian Slavonic Papers. 2017. Vol. 59, 2. P. 21-55.
- Handling Sin in Seventeenth-Century Ukraine: the Sacrament of Confession between Community and Individuals // Zeitschrift für Slawistik. 2018, 63, 3. P. 455-488.
- Цитати з Пісні над Піснями та Одкровення в руських гоміліках на Успіння (XVII ст.): між латинськими впливами та тяглістю візантійської моделі // Київська Академія, 2018. №14. С. 61-100.
- Про приписання грецького вірша (Оrphei Hymni VIII) «предревнему Зороастру» у діалозі Г. С. Сковороди «Кольцо. Дружескій разговор о душевном міре” // Античний Ерос в інтерпретації Сковороди: філософські контексти та культурні відгомони. Харків: Майдан, 2018. С. 38-51.
- Visible Rituals: Theology and Church Authority in the Iconography of the Seven Sacraments in Peter Mohyla’s Trebnyk (1646) // Slavonic and East European Review. 2020. 100, 1. P. 60-105.
- ‘Engrave this memory in your heart as if on a tablet...’. Memory, Meditation, and Visual Imagery in Seventeenth-Century Ukrainian Preaching // Canadian Slavonic Papers, 2020. Vol. 62, 2. P. 154-181.
- Virginity is good but marriage is better. Stefan Iavors’kyi’s Vinograd Khrystov as an Emblematic Praise of Marriage // Harvard Journal of Ukrainian Studies, 2020. Vol. 37, 1-2. P. 13-46.
- ’A sight never seen even in Roman amphitheaters’. The Spectacle of the Passion, Visual Meditation, and the Shaping of Religious Emotions in Early Modern Ukraine // Zeitschrift für Slavische Philologie, 2021. Vol.77. P. 239-281.
- Про могилянський підтекст у діалозі Григорія Сковороди «Брань архистратига Михаила со Сатаною» // Слово і Час. 2022. № 5. С. 17-25.
- ’Thy name is as ointment put forth’. The image of Saint Vladimir Sviatoslavich in late seventeenth-century Ukraine // Kritika. Explorations in Russian and Eurasian History, 2022. Vol. 23. P. 703-741.
- “A garden enclosed, a fountain sealed”: The Song of Songs and its Ecclesiastical Significance in Seventeenth-century Ukraine, Perspektywy Kultury, 2022. Vol. 38, 3. P. 123-136.
- Writing for the Eyes: Preaching and Visual Imagery in Seventeenth-Century Kyiv // Zeitschrift für Slawistik, 2022. Vol. 67, 4. P. 135-164.
- ‘I gave my consent to marry Christ’. Dymytrii Tuptalo’s Life of Saint Agnes, the Song of Songs, and bridal mysticism in early modern Ukraine // The Modern Language Review, 2022. Vol. 117, 2. P. 456-471.