Шляхи формування інтермедіальних досліджень

  • Леся Генералюк Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України
Ключові слова: інтермедіальні студії, література і суміжні мистецтва, естетика, міждисциплінарність, іконологія, нейрофізіологія, цілісний гуманітарний досвід

Анотація

У статті запропоновано розширений погляд на історію становлення сучасних інтермедіальних студій. Наголошено на тому, що підґрунтям інтермедіального дискурсу в літературознавстві, окрім декларацій самих митців, стали праці філософів-естетиків та мистецтвознавців поч. ХХ ст.: Г. Вельфліна, М. Дессуара, А. Варбурґа. На крос-галузеву оптику літературознавства, як і на метод інтермедіального аналізу вплинули: а) мистецтвознавча іконологічна школа (Е.  Панофскі, Р. Віттковер, Е. Гомбрих та ін.); б) філософія, головно герменевтика та феноменологія; в) окремі галузі психології/природничих наук  — від когнітивістики (Р. Арнхейм, Н. Гудмен), гештальтпсихології до останніх досліджень із нейрофізіології (Р. Цитович, К. ван Кемпен).

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bazen, Zh. (1994). Istoriia istorii iskusstva: Ot Vazari do nashikh dnei. (K. A. Chekalov, Trans.) Moscow: Progress — Kultura. [in Russian]

Baumgartner, G. (1995). Fiziologicheskie ramki zritelnogo esteticheskogo otklika. Krasota i mozg. Biologicheskie aspekty estetiki. (M. A. Snetkov, Trans.) Moscow: Mir, 173-190. [in Russian]

Bakhtin, M. M. (1986). Estetika slovesnogo tvorchestva. Moscow: Iskusstvo. [in Russian].

Beletskii, A. I. (1989). V masterskoi khudozhnika slova. Moscow: Vysshaia shkola. [in Russian]

Bel, M., Braisen, N. (1996). Semiotika i iskusstvoznanie. Voprosy iskusstvoznanija, 2. Vyp. ІX, 521-559. [in Russian]

Valtcel, O. Problemy formy v poezii. (1923) (O. M. Kotelnikova, Trans.). Petrograd: Academia. [in Russian]

Vуsloukh, S. (2008) Lіteratura i vіzualnyi obraz. Prostіr strukturnoi spіlnostі mystetctv. Teorіia lіteratury v Polshchі. Antologіia tekstіv: Druha polovyna XX — pochatok XXІ st. (S. Yakovenko, Trans.). Kyiv: Vydavnychyi dіm “Kyievo-Mohylianska akademiia”, 309-321. [in Ukrainian]

Gіlien, K. (2008). Sуstematуzatsіi. (T. Riazantceva, Trans.). Suchasna lіteraturna komparatyvіstyka: stratehii i metody. Antolohiia. (D. Nalyvaiko, Ed.). Kyiv: Vyd. dіm “Kyievo-Mohylianska akademiia”, 289-305. [in Ukrainian]

Diurishin, D. (1979). Teoriia sravnitelnogo izucheniia literatury. (Trans.). Moscow: Progress. [in Russian]

Imdal’, M. (2011). Opyt drugogo videniya. Stat’i ob iskusstve X—XX vekov. (A. Vajsband, Trans.). Izd. 2-e. Kyiv: Duh і Lіtera. [in Russian]

Ioffe, I. I. (1933). Sinteticheskaia istoriia iskusstv. Vvedenie v istoriiu khudozhestvennogo myshleniia. Leningrad: OGIZ Lenizogiz. [in Russian]

Kagan, M. (1972). Morfologiia iskusstva: Istoriko-teoreticheskoe issledovanie vnutrennego stroeniia mira iskusstv: Chasti І, ІІ, ІІІ. Leningrad: Iskusstvo. [in Russian]

Likhachev, D. S. (1966). Sravnitelnoe izuchenie literatury i iskusstva Drevnei Rusi In Vzaimodeistvie literatury i iskusstva v Drevnei Rusi. Trudy Otdela drevnerusskoi literatury IL AN SSSR. T. XXII, рр. 3-10. Moscow; Leningrad. [in Russian]

Losev, A.F. (1991). Istoricheskii smysl esteticheskogo mirovozzreniia Rikharda Vagnera In Losev, A. F. Filosofia. Mifologiia. Kultura, pp. 275-314. Moscow: Politizdat. [in Russian]

Merlo-Ponti, M. (1992). Oko i dukh. (A. V. Gustyr’, Trans.). Moscow: Iskusstvo. [in Russian]

Merlo-Pontі, M. (2001). Fenomenolohіia spryiniattia. (O. Yosipenko, S. Yosipenko, Trans.). Kyiv: Ukrainskyi Tsentr dukhovnoi kultury. [in Ukrainian]

Nalyvaiko, D. (2006). Lіteratura v systemі mystetstv yak haluz komparatyvіstyky. In Nalyvaiko, D. Literaturna teoriia i komparatyvistyka, pp. 31-60. Kharkiv: AKTA. [in Ukrainian]

Panofski, E. (1999). Idea: k istorii poniatiia v teoriiakh iskusstva ot antichnosti do klasssitsizma. (Iu. N. Popov, Trans.). Saint Petersburg: Aksioma. [in Russian]

Uspenskii, B. (2000). Poetika kompozitsii. Saint Petersburg: Azbuka. [in Russian]

Shmit, F. I. (1919). Iskusstvo — ego psikhologiia, ego stilistika, ego evoliutciia. Kharkov: Knigoizd-vo “Soiuz” Kharkovskogo Kreditnogo Soiuza Kooperativov. [in Russian]

Shpengler, O. (1993). Zakat Evropy: ocherki morfologii mirovoi istorii (Vol. 1-2): (N. F. Garelin, Trans.). Vol. 1.: Obraz i deistvitelnost. Novosibirsk: VO “Nauka”. [in Russian]

Białostocky, J. (1982). Słowo i obraz. In Słowo i obraz: materiały Sympozjum Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk, pp. 7-15. Warszawa: Pań stwowe Wyd-wo Naukowe. [in Polish]

Brown, С.S. (1970). The Relations between Music and Literature: As a Field of Study. Comparative Literature, XXII, 2, 97-107.

Burzyńska, A., Markowski, M.P. (2007). Teorie literatury XX wieku. Podręcznik. Krakуw: Znak. [in Polish]

Dewey, J. (1934). Art as Experience. London: Allen and Unwin; New York: Minton Balch.

Gombrich, E. H. (1961). Art and Illusion. London: Phaidon Press. 27. Munro, T. (1956). Toward Science in Aesthetics: Selected Essays. New York: The Liberal Arts Press.

Panofsky, E. (1936, June) On Movies. Bulletin of the Department of Art and Archaeology of Princeton, 5-15.

Panofsky, E. (1947). Style and Medium in the Motion Pictures. Critique: A Review of Contemporary Art, 3. 5-28. URL: https://monoskop.org/images 1/14/Panofsky_Erwin_1934_1966_Style_and_Medium_in_the_Motion_Pictures.pdf

Panofsky, E. (1937) Style and Medium in the Moving Pictures. Transition, 26, 121-133.

Scher, S. P. (1968). Verbal Music in German Literature. Vol. 2. New Haven: Yale University Press; London: Yale Germanic Studies.

Wysłouch, S. (2006). Ut pictura poesis — stara formuła i nowe problemy. In Ut pictura poesis. Tematy teoretycznoliterackie, pp. 5-18. Gdańsk: Słowo/obraz-terytoria. [in Polish]


Переглядів анотації: 117
Завантажень PDF: 271
Опубліковано
2020-05-26
Як цитувати
Генералюк, Л. (2020). Шляхи формування інтермедіальних досліджень . Слово і Час, (3), 3-27. https://doi.org/10.33608/0236-1477.2020.03.3-27
Розділ
Порівняльне літературознавство