ЗАДЗЕРКАЛЛЯ В РОМАНІ “РОЗПІЗНАВАННЯ ОБРАЗІВ” ВІЛЬЯМА ГІБСОНА

  • Тетяна Бовсунівська Київський національний університет ім. Т.Г.Шевченка
Ключові слова: постгуманізм, трансгуманізм, трансреалізм, лейтмотив, задзеркалля, Льюїс Керролл, кіберпанк, Вільям Гібсон, контркультура

Анотація

У статті йдеться про поетику роману, основаного на принципах літературного кіберпанку. Вільям Гібсон, засновник кіберпанку як жанру, у романі “Розпізнавання образів” використав образ задзеркалля з книги Льюїса Керролла “Аліса в задзеркаллі” як лейтмотив, ремінісцентно згорнений та оприявлений тільки у свідомості головної героїні Кейс Поллард. Проаналізовано семантику лейтмотиву задзеркалля та його функціональність у романі, а також відповідність щодо принципів трансреалізму й постгуманізму. Ідеться про “поетику гормонів” замість “поетики почуттів”. Стани головної героїні пояснюються не вчинками чи періодом доби, а гормональним розладом; наукова обізнаність уплітається в метафоричність, і художній стиль В. Гібсона стає незворотно кіберпанковим.

Посилання

1. Vladimirskiy, V. (2017, April 14) Sterling Brus. Kiberpankmertv, a on eshche net. Retrieved from: https://www.mirf.ru/book/bruce-sterling-cyberpunk [in Russian]
2. Gibson, W. (2015)PatternRecognition. Sankt Peterburg:Azbuka[inRussian]
3. Golikov, S. (2014, October 28) Brus Sterling: “Ia rasskazal pro kiberpank mestnoi sci-fi tusovke, no eto slishkom napominalo ikh povsiednevnuiu zhizn”. Retrieved from: http://syg.ma/@sieriezha/brius-stierlingh-ia-rasskazal-pro-kibierpank-miestnoi-sci-fi-tusovkie-no-eto-slishkom-napominalo-ikh-povsiednievnuiu-zhizn [inRussian]
4. Hrabovych, H. (1997) Shche pro “neistorychni” natsiii “nepovni” literatury. In Hrabovych, H. Do istorii ukrainskoi literatury: doslidzhennia, ese, polemika, pp.543–570. Кyiv: Osnovy. Retrieved from: http://litopys.org.ua/hrabo/hr18.htm [in Ukrainіan]
5. Deri, M. (2008) Skorost ubegania: kiberkultura na rubezhe vekov. Moskva: Ultra Kultura, AST Moskva; Ekaterinburg: U-Faktoria. [in Russian]
6. Jameson, F. (2008) Postmodernizm, abo Lohika kultury piznoho kapitalizmu. Кyiv: КURS. [in Ukrainіan] 7. Lysiak-Rudnitskiy, I. (1994) Zauvagi do problemy ‘istorichnih’ ta ‘neistorichnih’ natsiy. In Lysiak-Rudnitskiy, I. Istorichni ese (Vol. 1-2; Vol 1) Кyiv: Osnovy. [inUkrainіan]
8. Raider, D, Popova, S. (2010, November 26) Кiberpank kak zerkalo pozdnego kapitalizma Retrieved from: http://commons.com.ua/ru/kiberpank-kak-zerkalo-pozdnego-kapit/[in Russian]
9. Rucker, R. (2011, April 5) Manifest transrealizma Retrieved from: https://cyberclock.cc/forum/showthread.php?t=580 [in Russian]
10. Sterling, B.(2005) Budushchee uzhe nachalos’: CHto zhdet kazhdogo iz nas v XXI veke? Retrieved from: http://www.noravank.am/upload/Bryus%20Sterling.pdf [inRussian]
11. Sterling, B. (1999) Маnifest 3 ianvaria 2000 goda. Retrieved from: http://www.rusf.ru/ao/1999/viridian. htm [in Russian]
12. Swanwick, M. Postmodernism v fantastike: Rukovodstvo polzovatelia Retrieved from: http://danshorin.com/liter/swanvik1.html [in Russian]
13. Fukuyama, F. Nashe postchelovecheskoe buduschee. Posledstvia biotechnologicheskoi revolutsii. Retrieved from: https://www.ereading.club/book.php?book=143497 [in Russian]
14. Chizhevskiy, D. (1956) Istoriia ukrainskoi literatury (vid pochatkiv do doby realizmu). Niu-York: Ukrainska Vilna Akademiia Nauk u SShA. [in Ukrainіan]
15. Gibson, W. (2005) Pattern Recognition. Berkly: Reprint.
16. Sterling, B.Cyberpunk in the Nineties. Retrieved from: https://www.lib.ru/STERLINGB/interzone.txt
Опубліковано
2019-12-20
Як цитувати
Бовсунівська, Т. (2019). ЗАДЗЕРКАЛЛЯ В РОМАНІ “РОЗПІЗНАВАННЯ ОБРАЗІВ” ВІЛЬЯМА ГІБСОНА. Слово і Час, (12), 50-57. https://doi.org/10.33608/0236-1477.2019.12.50-57
Розділ
Зарубіжна література