АНТИЕСТЕТИКА ЯК ЕСТЕТИЧНА НОРМА В РОСІЙСЬКІЙ ЖІНОЧІЙ ПРОЗІ 1990-Х РОКІВ

  • Hanna Uliura Інститут літератури ім. Т.Г.Шевченка НАН України
Ключові слова: пострадянська російська література, жіноча проза, жахливе, гіпернатуралізм, тіло.

Анотація

На матеріалі оповідання Олени Тарасової “Та, що не пам’ятає зла” й роману Ніни Садур “Вічна мерзлота” проаналізовано свідоме порушення естетичної норми російськими жінками-прозаїками 1990-х років. “Чорнуха”, починаючи від наголошення тем потворності та насильства й закінчуючи приматом категорії “жахливе” в естетичній оцінці тексту, репрезентується авторками як нарочитий художній прийом, обмежений загальною депресивною тональністю твору й цілеспрямованим шоком від зображення “сутого фізіологізму”. Своєю гіпернатуралістичною манерою “чорнушні” тексти жінок-прозаїків створюють ефект дереалізації. Принципова невимовність відразливого/ болю перетворюється в цьому випадку на нерозмеження кордонів внутрішнього і зовнішнього
досвідів.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

1. Арбатова М. Мне сорок лет…: Автобиографический роман. – М.: Захаров, Аст, 2000.
2. Арендт Г. Становище людини. – Львів: Літопис, 1999.
3. Басинский П. Позабывшие добро. Заметки на полях “новой женской прозы” // Литературная газета. – 1991. – № 7. – 20 марта. – С. 10.
4. Бахтин М. Вопросы литературы и эстетики. – М.: Художественная литература, 1975.
5. Бланшо М. От Кафки к Кафке. – М.: Логос, 1998.
6. Дуглас М. Чистота и опасность: Анализ представлений об осквернении и табу. – М.: КАНОН-пресс-Ц, Кучково поле, 2000.
7. Жижек С. Хрупкий абсолют, или Почему стоит бороться за христианское наследие. – М.: Художественный журнал, 2003.
8. Иригарэ Л. Как нам создавать свою красоту? // Гендерная теория и искусство: Антология, 1970 – 2000.– М.: РОССПЭН, 2005. – С. 417-422.
9. Каратеев А. Знаки спасения (Садур Н. Злые девушки. М., 2003) // Знамя. – 2004. – № 11. – С. 217-218.
10. Кристева Ю. Силы ужаса. Эссе об отвращении. – Харьков–СПб.: Ф-Пресс, ХЦГИ, Алетейя, 2003.
11. Липовецкий М. Растратные стратегии, или Метаформозы “чернухи” // Новый мир. – 1999. – № 11. – С. 191-210.
12. Маньковская Н. “Париж со змеями” (Введение в эстетику постмодернизма). – М.: ИФРАН, 1995.
13. Мукаржовский Я. Эстетическая норма // Мукаржовский Я. Исследования по эстетике и теории искусства. – М.: Искусство, 1994. – С. 162-171.
14. Нанси Ж.-Л. Corpus. – М.: Ad Marginem, 1999.
15. Не помнящая зла: Новая женская проза. – М.: Московский рабочий, 1990.
16. Ровенская Т. Как стать “настоящей женщиной”, или практики телесной женской инициации глазами современной женской прозы // Гендерные исследования. – 2003. – № 9. – С. 24-46.
17. Рэдуэй Д.Читая любовные романы. Женщины, патриархат и популярное чтение. – М.: Прогресс-Традиция, 2004.
18. Савкина И. Говори, Мария! (Заметки о современной женской прозе) // Преображение. Русский феминистский журнал. – 1996. – № 4. – С. 62-67.
19. Садур Н. Вечная мерзлота. – М.: Зебра Е, Эксмо, 2002.
20. Садур Н. Летчик. – Библиотека театра-студии “У паровоза”: http://www.theatre-studio.ru/library/catalog. php?author=sadur_n (на правах рукопису).
21. Садур Н. Чудесные знаки спасения. – М.: Вагриус, 2000.
22. Сандомирская И., Кузьминский Б. Пауза и слово, или Есть ли имя у боли // Иностранная литература. – 1993. – № 3. – С. 236-244.
23. Фатеева Н. Женский текст как “история болезни” (на материале современной женской русской прозы) // Русская литература и медицина: Тело, предписания, социальная практика. – М.: Новое издательство, 2006.
24. Brooke-Rose Ch. A Rhetoric of the Unreal: Studies in Narrative and Structure, Especially of the Fantastic. – Cambridge, 1981.
25. Goscilo H. Body Talk in Current Fiction: Speaking Parts and (W)holes // Stanford Slavic Studies. – 1993. – Vol. 7 . – Р. 145-177.

Переглядів анотації: 18
Завантажень PDF: 24
Опубліковано
2019-06-18
Як цитувати
Uliura, H. (2019). АНТИЕСТЕТИКА ЯК ЕСТЕТИЧНА НОРМА В РОСІЙСЬКІЙ ЖІНОЧІЙ ПРОЗІ 1990-Х РОКІВ. Слово і Час, (3), 68-78. вилучено із https://il-journal.com/index.php/journal/article/view/624
Розділ
Гендерні студії