“Енеїда” Анатолія Базилевича: живописна міфологізація поеми Івана Котляревського

  • Valentyna Narivska Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара
Ключові слова: живописний міф, “перелицювання”, бурлескне травестування, книжність, зорове мислення, чорний лицар, червоний Еней-міф, характерник, тілесна пластика.

Анотація

У статті проаналізовано 120 малюнків А. Базилевича до видань “Енеїди” І. Котляревського 1969  і  1970  рр.  у  статусі  малюнкового  авторського  міфу.  Предмет  розгляду  –  специфіка “зорового  мислення”  художника,  продемонстрованого  в  міфологізованому  прочитанні  поеми Котляревського  як  феномену  барокової  книжності  на  засадах  концепції  Д.  Чижевського, італійсько-української сміхової культури (за М. Бахтіним) та історії, колоса (за Л. Б. Альберті). Літературні засоби “перелицювання”, бурлескного травестування трансформовані в малюнкові й увиразнені тілесною пластикою (за О. Лосєвим). Це продукувало погляд на світ через колір, сприяючи  створенню  образу  Енея  як  “чорного  лицаря”  (за  виданням  1969  р.)  у  традиціях західноєвропейської культури. Погляд на світ через міфологізовану червону барву легендарної обкладинки, примножений червоною козацькою геральдикою, репрезентував “червоного Енея”-характерника (за суфіксальною концепцією Г. Когена). Народний зміст тілесної пластики поєднує Енея, троянців-козаків із богами.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Alberti, L. B. (1966). Tri knigi o zhyvopisi. In Mastera iskusstva ob iskusstve. Izbrannyie otryvki iz pisem, dnnevnikov, rechei i traktatov. (Vol. 1-7; Vol. 2). Moscow: Iskusstvo. [in Russian]

Bazylevych, A. (2003). Pidhotovchi maliunky do poemy Ivana Kotliarevskoho “Eneida”. Kyiv: PP “Vereshchynski”. [in Ukrainian]

Batkin, L. (1995). Italianskoie vozrozhdeniie: problemy i liudi. Moscow: RGGY. [in Russian]

Bakhtin, M. (2008). Dopolneniia i izmeneniia k “Rable” In Bakhtin, M. Sobr. soch. (Vol. 4 [1]). (pp. 681-733). Moscow: Yazyki slavianskoi kultury. [in Russian]

Blum, G. (2017). Zapadnyi kanon. Knigi i shkoly vsekh vremen. Moscow: Novoie literaturnoie obozreniie. [in Russian]

Vergiliieva Eneida, vyvorochennaia naiznanku (Nikolai Osipov). Chast 1-ia. Pesn 1-ia. Retrieved from: ru.wikisource.org/wiki [in Russian]

Verhilii. (2003). Eneida. (M. I. Bilyk, Transl.). Kharkiv: Folio. [in Ukrainian]

Daniel, S. (1990). Iskusstvo videt. Leningrad: Iskusstvo. [in Russian]

Kotliarevskyi, I. (1970). Eneida. Kyiv: Dnipro. [in Ukrainian]

Zerov, M. (1924). Nove ukrainske pysmenstvo. Kyiv: Slovo. [in Ukrainian]

Logvin, G. (1963). Ukrainskoie iskusstvo. Moscow: Iskusstvo. [in Ukrainian]

Lukasik, V. (2005). Pol Skarron. In Pahsarian, N. T. (Ed.). Istoriia zarubezhnoi literatury XVII veka. Moscow: Vysshaia shkola. [in Russian]

Naienko, M. (2010). Istoriia ukrainskoho literaturoznavstva i krytyky. Kyiv: VTs Akademiia. [in Ukrainian]

Panchenko, A. M. (1984). Russkaia kultura v kanun Petrovskikh reform. Leningrad: Leningradskoie otdeleniie izdatelstva “Nauka”. [in Russian]

Pasturo, M. (2017). Chernyi. Istoriia tsveta. Moscow: Novoie literaturnoie obozreniie. [in Russian]

Pahsarian, N. (2005). Literatura ХVІІ veka. Vvedeniie. In Pahsarian, N. T. (Ed.). Istoriia zarubezhnoi literatury XVІІ veka. (pp. 6-25). Moscow: Vysshaia shkola. [in Russian]

Hrinchenko, B. (Ed.). (1996). Slovar ukrainskoi movy. (Vol. 1-4; Vol. 2). Kyiv: Nauk. dumka. [in Ukrainian]

Smirnov, I. P. (2008). Subkultura odinochek. In Sotsiokulturnyi fenomen shestidesiatyh. (pp. 46-47). Moscow: RGGU. [in Russian]

Taruashvili, L. I. (1998). Tektonika vizualnogo obraza v poezii antichnosti i khristianskoi Yevropy. K voprosu o kulturno-istoricheskikh predposylkakh ordernogo zodchestva. Moscow: Yazyki russkoi kultury. [in Russian]

Chyzhevskyi, D. (2000). Simnadtsiate storichchia v dukhovnii istorii Ukrainy. Khronika 2000. Ukrainskyi kulturolohichnyi almanakh. Issue 37-38, 202-217. [in Ukrainian]

Sherotskii, K. (1914). Khudozhestvennoie ubranstvo doma v proshlom i nastoiashchem. In Sherotskii, K. Ocherki po istorii dekorativnogo iskusstva Ukrainy. (Vol. 1-2; Vol. 1).– Kyiv: Tipografiia “S. V. Kulzhenko”. [in Russian]

Shpakov, A. P. (1968). Knyzhkova hrafika. In Istoriia ukrainskoho mystetstva. (Vol. 1-6; Vol. 6). (pp. 247-268). Kyiv: Holovna redaktsiia Ukrainskoi radianskoi entsyklopedii; Kyivska knyzhkova fabryka “Zhovten”. [in Ukrainian]

Shpakov, A. P. (1973). Khudozhnyk i knyha. Ukrainska radianska knyzhna hrafika. Shliakhy stanovlennia i rozvytku. Kyiv: Mystetstvo. [in Ukrainian]

Yavornitskii, D. I. (1990). Istoriia zaporozhskikh kazakov. (Vol. 1-3; Vol. 1). Kyїv: Naukova dumka. [in Russian]

Histoire universelle de l’art. 2, L’antiquité: Grèce et Rome. (1990). Larousse, Description. [in Franch]

Lawrence, A. W. (1926). The Date of the Nike of Samothrace. The Journal of Hellenic Studies, 46, 213-218.


Переглядів анотації: 169
Завантажень PDF: 139
Опубліковано
2019-03-30
Як цитувати
Narivska, V. (2019). “Енеїда” Анатолія Базилевича: живописна міфологізація поеми Івана Котляревського. Слово і Час, (3), 92-103. https://doi.org/10.33608/0236-1477.2019.03.92-103
Розділ
Собор Муз