. Роман Л. Толстого “Воскресіння” і повість В. Винниченка “Краса і сила”: міжтекстові перегуки й особливості індивідуального художнього мислення

  • Oleksandr Brayko Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України

Анотація

У статті вказано на перегуки між дебютним твором українського прозаїка і драматурга (1902) і романом Л. Толстого, опублікованим незадовго перед тим (1899). Розглянуто супутні обставини, які могли спонукати початківця зацікавитися популярним твором. Проаналізовано образотворчі подібності, композиційні збіги й можливі алюзії Винниченка до роману і Євангелія. Елементи в характеристиці персонажів-в’язнів, які у Л. Толстого акцентують психологічну багатогранність постатей,  у  Винниченка  набувають  самодостатньої  ваги  як  майже  пародійні  щодо  високого літературного зразка чи навіть шаржовані засоби образотворення. Відмінність Винниченкового типажу й художніх засобів від постатей і стилю роману Толстого за доволі виразного тематичного перегуку засвідчує оригінальність автора-початківця, спроможність подати українську версію актуального  соціально-аналітичного  художнього  дискурсу.  Епізод  “Краси  і  сили”  своїми культурними кодами, портретними штрихами, розвитком дії (переходом догматичного діалогу в полілог) резонує з розлогою епічною структурою “Воскресіння” й водночас заперечує її в манері зображення – демонстративній простоті й позірній поверховості змісту.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Переглядів анотації: 26
Завантажень PDF: 12
Опубліковано
2018-09-16
Як цитувати
Brayko, O. (2018). . Роман Л. Толстого “Воскресіння” і повість В. Винниченка “Краса і сила”: міжтекстові перегуки й особливості індивідуального художнього мислення. Слово і Час, (9), 42-55. вилучено із https://il-journal.com/index.php/journal/article/view/148
Розділ
Порівняльне літературознавство