Баркарольний принцип композиційно-жанрової організації «Берестечка» Ліни Костенко

  • Валентина Саєнко Одеський національний університет імені І.Мечникова
Ключові слова: література і музика, музичність, синестетичність, роман у віршах, баркарола, поетика, Ліна Костенко

Анотація

У статті вперше цілісно і в синестетичному річищі (через компонент музичності — власне, баркарольний принцип поетичного творення) проаналізовано історичний роман у віршах «Берестечко» Ліни Костенко. Простежено особливості засвоєння жанру, виформування його в доробку авторки «Берестечка» — поетки особливого музичного чуття й ідіостильового заглиблення у сферу музики. Установлено, що баркарола стала однією з форм модернізації художнього мислення Ліни Костенко. У  «Берестечку» поетка витворює особливу голосову поліфонію, в якій кожна зі змістоформ-конструктів модерного цілого (романний ліро-епос і баркарола) звучить і виокремлено, і взаємодоповнюючись, а партія героя-протагоніста зливається з «я» суб’єкта мовлення.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bodak, Ja. (2012). Zarubizhna muzychna literatura: posibnyk dlia pochatkovykh spetsialnykh mystetskykh navchalnykh zakladiv (shkil estetychnoho vykhovannia): pershyi rik vyvchennia predmeta. Vinnytsia: Nova Knyha. [in Ukrainian]

Bubleinyk, L. (2012). Slovo v ukrainskii poezii: navchalnyi posibnyk iz spetskursu. Lutsk: Tverdynia. [in Ukrainian].

Vasyl Pachovskyi i Stanislav Liudkevych: na perekhresti poezii ta muzyky (2017). https://ludkevytch.in.ua/vasil-pachovskiy-i-stanislav-lyudkevich-na-perehresti-poeziyi-ta-muziki/ [in Ukrainian]

Dziuba, I. (2011). Ye poety dlia epokh. Kyiv: Lybid. [in Ukrainian]

Kostenko, L. (1999). Berestechko: istorychnyi roman. Kyiv: Ukrainskyi pysmennyk. [in Ukrainian]

Kostenko, L. (1989). Vybrane. Kyiv: Dnipro. [in Ukrainian] 7. Kostenko, L. (2011). Richka Heraklita (O. Pakhliovska, Ed.). Kyiv: Lybid. [in Ukrainian]

Kosharska, H. (1994). Tvorchist Liny Kostenko z pohliadu poetyky ekspresyvnosti (Trans.). Kyiv: Vydavnychyi dim “KM Academia”. [in Ukrainian]

Literaturoznavcha entsyklopediia. (2007). (Vols. 1—2; Yu. I. Kovaliv, Ed.). Kyiv: Vydavnychyi tsentr “Akademiia”. [in Ukrainian]

Matviichuk, U. (2016). Perspektyvy interpretatsii literaturnykh tvoriv kriz pryzmu muzyky. Slovo i Chas, 1, 80—86. [in Ukrainian]

Pavlova, O. (2015). Osobennosti funktsionirovaniia muzykalnykh terminov v ukrainskoi khudozhestvennoi literature (na materiale proizvedenii Liny Kostenko). Naukovі zapysky Natsіonalnoho unіversytetu “Ostrozka akademіia”. Serіia “Fіlolohіchna”, 58, 165—168. [in Russian]

Pakhliovska, O. (2011). Nevydymi prychaly: Vid uporіadnyka. In L. V. Kostenko, Richka Heraklita (O. Pakhliovska, Ed.; pp. 5—13). Kyiv: Lybid. [in Ukrainian]

Pohrebennyk, V. (2002). Ukrainskyi folkloryzm (ostannia tretyna XIX — pershi desiatylittia XX stolittia): monohrafia Kyiv: Yunivers. [in Ukrainian]

Pchilka, Olena. (1922). Pered blakytnym morem. In B. Lepkyi (Ed.), Struny. Antoliogiia ukrainskoi poezii: vid naidavnishykh do nynishnikh chasiv. Dlia vzhytku shkoly y khaty (Vols. I—II, Vol. II; p. 35). Berlin: Spilne vydannia “Ukrainskoho Slova” i “Ukrainskoi narodnioi biblioteky”. [in Ukrainian]

Saienko, V. (2020). Poeziia Liny Kostenko: tradytsiia, kontekst, khudozhnia svoieridnist: monohrafia. Kyiv: Smoloskyp. [in Ukrainian]

Stavytska, L. (2000). “Harmoniia kriz tuhu dysonansiv”. Urok ukrainskoi, 2, 22—23. [in Ukrainian]

Stetsko, Ya. (2011). Osoblyvosti perenesennia muzychnykh zhanriv v ukrainsku ta frantsuzku poezii pershoi polovyny XX stolittia. Ukrainske literaturoznavstvo, 73, 149—156. [in Ukrainian]

Filts, B. (2006). Barkarola. In Ukrainska muzychna entsyklopediia (H. Skrypnyk at al., Eds.; Vols. 1—5, Vol. 1; p. 145). Kyiv. [in Ukrainian]

Foka, M. (2012). Syntez mystetstv u poetychnii tvorchosti Pavla Tychyny: monohrafia. Kirovohrad: MPP “Anturazh A”. [in Ukrainian]


Переглядів анотації: 78
Завантажень PDF: 56
Опубліковано
2021-12-02
Як цитувати
Саєнко, В. (2021). Баркарольний принцип композиційно-жанрової організації «Берестечка» Ліни Костенко . Слово і Час, (6), 21-37. https://doi.org/10.33608/0236-1477.2021.06.21-37
Розділ
ХХ століття